CBTC – Nytt signalsystemet T-bane
I dag kjører T-banen i Oslo på signalsystemer som ble installert så tidlig som 1960-tallet.
Sporveien skal modernisere og digitalisere det eksisterende signalanlegget på T-banen ved å ta i bruk det nye signalsystemet CBTC (Communication Based Train Control).
Med CBTC vil togene automatisk tilpasse avstanden seg imellom, og dermed kan de kjøre tettere. Det åpner for flere togavganger, med forbedret punktlighet og smidigere trafikkflyt på sporet.
Utrulling av CBTC på T-banenettet skal skje i 2025-2029*.
* Med forbehold om endringer
Sporveien hadde behov for en erfaren FDV-rådgiver i en 100% rolle til prosjektet, rollen ble tildelt Rytec.
Sentrale arbeidsoppgaver vi har utført i dette prosjektet:
• Bistå leder for FDV disiplinen i arbeidet med FDV-relatert arbeid i CBTC-prosjektet
• Sikre avklaring og overføring av relevante tekniske forskrifter for FDV
• Sikre involvering i CBTC-prosjektet av brukerne og vedlikeholdspersonell
• Delta med jevnlige avklaringer mot andre funksjoner i CBTC-prosjektet
• Delta i evaluering av CBTC-anbud med hensyn til kravspesifikasjoner, Service Level Agreement (SLA) og Key Performance Indicators (KPI)
• Delta i andre prosjektoppgaver for FDV-disiplin når det er nødvendig
• Selvstendig planlegge, administrere og fullføre oppgaver som er tildelt rollen
• Uttale seg og representere FDV-disiplinen i møter som er relevante for rollens ansvar
• Være representant for vedlikeholdsorganisasjonen i prosjektet
Sporveien har forlenget avtalen ved å aktivere opsjonen for ressursen fra Rytec.