RAMS-rådgiver i ERTMS-programmet – Bane NOR

Bane NOR er i ferd med å revolusjonere signalanleggene på det norske jernbanenettet med en storsatsing som vil sette sitt preg på hele bransjen!

Det utdaterte signalutstyret skal skiftes ut med det digitale og toppmoderne ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dette er ikke bare et prosjekt – det er Norges største digitaliseringsprogram, som vil påvirke jernbanesektoren i årene som kommer!

I denne spennende omstillingen har Rytec levert RAMS-rådgiver til delprosjektet Line Specific Engineering (LSE). RAMS-rådgiveren vår spiller en sentral rolle i arbeidet med å sikre at ERTMS blir trygt, effektivt og pålitelig på de ulike jernbanestrekningene. RAMS-arbeidet er avgjørende for å sikre at prosjektet oppfyller de strenge kravene til sikkerhet og oppetid. 

RAMS-aktiviteter i LSE inkluderer:

  • Gjennomføring av risikovurderinger og sikkerhetsanalyser
  • Utføring av RAM-analyser
  • Etablering og oppfølging av RAMS-planer
  • Etablering og oppfølging av fare- og RAM-logg

Rytec har bidratt som RAMS-rådgiver på flere viktige strekningsprosjekter: Østfoldbanen Nordre linje (OBVL N), Vestfoldbanen (VESB1 A, B, C og DRM HEN), Dovrebanen Sør (DOVB S), Kongsvingerbanen (KVGB), Rørosbanen (ROSB), Sørlandsbanen Midt (SORB M) og Sørlandsbanen Vest (SORB V). 

Dette prosjektet har store ambisjoner, og vi i Rytec er glade for å bidra til utviklingen som sikrer en tryggere og mer pålitelig jernbane for fremtiden.